Koostaja Ivar Tröner
Karma on “tegu”, see ei tähenda saatust, vaid seda, et kui mina teen midagi, siis see on tegu. Iga tegu kannab vilja ja karmaphala on “teo vili”. Teod võivad olla kolme liiki: ihu-, jutu- ja meeleteod. Iga tegu, mis te teete ihu, jutu ja meelega, kannab mingisugust vilja. Vilja kannab ka tegude kombinatsioon. Kui te seda meeles peate, siis lähevad viljad alati paremaks, eriti nende tegude puhul, mis te meele ehk mõttega teete.
Väga oluline budistlik alustõde on see, et inimene peab ise vaeva nägema. Abi ei tule kusagilt mujalt, kui ise ei püüdle.
Kultuuri ei nõua mitte ainult mõtte esitamist, vaid ka mõtte ilusat esitamist.
– Linnart Mäll
“Sünteesini jõudnud dialoog Lääne ja Ida vahel on tekitanud vajaduse mõista seda, mida Idal on meile öelda, et me saaksime võtta Ida saavutusi meie oma kultuuri olulisteks komponentideks. Orientalistika ülesandeks peaks seega olema püüd luua mudeleid, mis võimaldaksid uut lähenemisviisi Lääne nähtuste mõtestamiseks.”
Linnart Mäll kirjutas need read 1964. aastal noore õpetlasena, kui ta oli alles alustamas oma teadlasteed Ida mõttetekstide uurijana. Neis väljenduv sügav mõte sai tema teadlase- ja elutee kreedoks. Kohtumised mitme olulise õpetajaga, kellest Mäll ka selles raamatus räägib, viisid ta budismi juurde. Just see iidne õpetus, mis avab inimolemise sügavamaid kihte ja juhatab inimest välja hirmude- ja kannatusterikkast eksistentsist vaimse virgumise ja vabaduse poole, kujunes ühelt poolt Linnart Mälli uurimisalaks, teiselt poolt tema elumõtte ja elutöö suunajaks. Mällis olid ehtbudistlikult ühendatud kirg tõe järele kirega seda tõde rakendada, leida meile kaugena näivatest Ida tekstidest ja neisse talletatud õpetustest seda üldinimlikku, mis aitaks meil ka täna oma elu ja olemist mõtestada ja paremaks teha.
– Märt Läänemets,
orientalist,
Linnart Mälli õpilane
Ülevaated
Pole ühtegi ülevaadet.