Selles raamatus leiduvad tekstid sisaldavad erinevate ajastute suurmeeste elulugusid ning veendumuste kirjeldust lastele mõistetavas kujundlikus keeles. Täna on kasvatusteaduslikes ja filosoofilistes aruteludes taas kõne alla tõusnud väärtuste teema, kuivõrd postmodernse ajastu väärtuste paljusus, pseudotolerantsus ja suutmatus väärtusdialoogiks tingib, et väärtustest on saanud probleem. Veel kujunevate väärtustega noored inimesed vajaksid kindlapiirilisi ülevaateid, millist laadi väärtused erinevates kultuurides üldse on aksepteerimist leidnud ning mida nende väärtuste kandjad on nendele kultuuridele andnud. Teisalt olgu raamatu ilmumise põhjenduseks meil palju räägitud eetiline kriis ning et televisiooni kaudu kontrollimatult ja kõikjale levitatav vägivallakultus ning tarbijalikkus võivad saada dominandiks selle ees, mida me mõistame kui kultuuri säilitavat ja kultuuri loovat kõlblust. Lapsed vajaksid neile arusaadavaid tekste ja kõrgematest üldinimlikest väärtustest, neid aga praegu peaaegu ei ole. Lapsi silmnähtavalt alahinnatakse. Praktilises koolitöös tunnevad õpetajad samuti vajadust mitmete tekstide järele, mis nende sõnumit illustreeriksid. Meie koolidesse jõudnud kodanikuõpetus, kavandatav filosoofiakursus ning uuenenud kirjandusõpetus vajaksid väga mitmelaadseid tekste. Juhiksin ka tähelepanu, et arenenud maades levib projekt “Filosoofia lastele”, kus püütakse lapsi panna mõtlema maailma ja enese üle. Sisaldavad ju laste küsimused ise eksistentsiaalseid momente, teadasaamisvajadust kaugelt laiemas plaanis kui täiskasvanud seda lastelt ootaksid. Mõistagi ei korva antud trükis seda vajadust tervikuna, kuid samas on ta väga vajalik kui lendulastud esimene pääsukene.
Tiiu Kuurme,
Tallinna Pedagoogikaülikooli õppejõud,
pedagoogikamagister
Ülevaated
Pole ühtegi ülevaadet.